1. srpna 2016

Řemeslníci

Měl jsem na baráku 4 obkladače, některé na doporučení a některé znal tchán osobně, ale stejně každý něco zvojtil. Slušného řemeslníka pohledat.
Soused měl při stavění jedno pořekadlo: Co mi můžou zkazit řemeslníci za prachy, to si dokážu pok-rvit sám zadarmo.
Roman H

Jedenkrát jsem měla v úmyslu si nechat opravit dvoukolový vozík u soukromé firmy. Praskla mi tam trubka cca 1 cm a bylo ji třeba svařit.  Když jsem se tam dovolala, dozvěděla jsem se, že oprava bude stát 750 Kč. Dost mne to překvapilo, tak jsem se zeptala proč. Prý si počítá za hodinu 250,-- Kč a svaření centimetrové trubky prý může trvat i více než hodinu. Že je to pitomost, bylo jasné i mi. Přesto jsem mu řekl, že tři hodiny to určitě trvat nebude. A teď pro mne nastal šok, když řekl, že někdo mu to musí držet. Od té doby si raději koupím věc novou, než si něco nechat opravit od soukromé firmy. Na opravy v domácnost si najdu spolehlivého člověka.
Anna T.

Já mám zfušované opravy s papíry, firmy už dávno neexistují. Střecha se zárukou padesáti let se po deseti letech rozpadla jen o málo později, než firma, která dodávala materiál i firma, která střechu dělala.
Klára T.

Dělám řemeslo 12 let (malířinu),práce čím dál více a nikdy jsem reklamu nepotřeboval.Je ale pravda,že většinu svých kolegů bych si domů opravdu nepozval.Nosí špinavé montérky,když se jich ptám jestli sundají vypínače před malováním,tak na mě zírají,o zakrývání foliemi ani nemluvím.Kapitola sama pro sebe je jednání se zákazníkem a dodržování termínů,to bývá opravdu katastrofa.
Vlastimil Š.

Použil jsem jednou tzv. hodinového manžela, a spokojenost. Potřeboval sem opravit proražený sádrokarton, a v potřebném malém množství to od firmy vycházelo na neuvěřitelnou sumu. Chápu, že je v tom kilometrovné, a náklady atd, ale pán mi to sfoukl za třetinovou cenu a to byl u mě dvakrát. Jsem schopen si spoustu věcí udělat sám, ale opravdu nemám na drobnou opravu nářadí, malé množství sádrokartonu vám taky nikdo neprodá, plus sádra, barva...kdybych to všechno musel kupovat tak se nedoplatím, navíc co s tím zbytkem potom. U podobných drobností se to podle mne vyplatí. Mluvím samozřejmě o bytě ve městě, kde člověk nemá dílnu , nářadí, atd.
Tibor V.

já si objednal kuchyn a montování jsem si netroufl. kuchyn byla z katalogu prostě šroubečky prkýnka. Starou jsem z půlky rozmlátil ručně těžkou palicí a zbytek jsem nechal na montérovi. Strávil na tom dva dny já spokojenej že je vče jak má být a stálo mě to tři tisíce a to si říkám je v poho. Navíc na nové desce musel vyříznout kulatý otvor na dřez šikovnej. Sám bych to nedal.
Jiří R.

Kamarád si objednal kuchyň i s montáží v ceně. Smontovali skřínky a všechno ostatní byly jak se ukázalo atypické prvky na které se cena nevztahovala. Navýšení bylo deset tisíc, tak je vyhodili a dodělali si kuchyň sami.
Klára T.

Uplne bez problemu. Zamecnik me slusne poslal do.. se zakazkou za bratru 30 tisic (tj. 15 tisic pro nej za praci). Ale nedelam z toho drama, neni to jaderna fyzika - COcko jsem si pujcil, material koupil a zavzpominal, kdyz me tata ucil jako kluka svarovat ;-D I s mym casem to vyslo zhruba na stejno a holt, kdyz zamecnik nechce, tak nechce. Apropo, ted po 5 letech uz tam tu zamecnickou dilnu nema...
Martin C

Stavel jsem domek se stavebni firmou. Jednou mi vola sousedka, abych si prijel borce ukaznit, protoze mocej rovnou ze strechy smerem k jejimu pozemku. Byli to lide subdodavatele, ktery je pry na ploche strechy nejlepsi v Praze, a ti lidi pry byli drazi a  technicky uzasne dobri. Od te doby uz vim, ze od remeslnika muzu cekat doslova COKOLI. A v tom je cela bolest ceskych remesel. Cesti remeslnici jsou obvykle sikovni a rozumeji sve praci, ale jejich chovani a pristup k zakaznikovi byva otresny. V mnoha jinych zemich je to spis naopak. Mimochodem, behem stavby jsem se naucil tvrdosti a 3x jsem remeslniky proste vykazal ze stavby na minutu (toto byl jeden z tech pripadu) a ani jejich sefove neprotestovali, protoze vedeli, ze tam poslali zver.
Matěj J.

Jendou mi přišel opravit pračku člověk, co mu šíleně smrděly nohy. Dokonce jsem podle toho vyhodnotila se sestrou, že u ní byl tentýž 200 km daleko. Ověřeno podle zakázkového listu. Ale to byl takový profík, že jsem mu to s radostí odpustila a i kafe mu uvařila. Měla jsem srovnání, páč na stejnou pračku mi poslali z nouze někoho z jiné firmy, protože se zaseknul bimetalový zámek a já ji potřebovala otevřít. Ten neumětel to otvíral DVĚ hodiny. Tenhle výše zmíněný mi na otázku u kafe ukázal, jak to mám příště udělat. Trvalo to asi 10 vteřin. Mimochodem, výměnu bubnu zvládnul za 20 minut i s tím kafem. Fakt borec
Marie J.

Hmm, já jsem svěřil stavbu svého domu firmě a ,,šikovní'' ukrajinci tu nadělali takovou paseku že jsem málem vykadil čerta. Byla to moje chyba že jsem je nehlídal, asi ano ale kdy a proč vlastně? Aspoň jsem je donutil opravit strašlivě křivý obklad v koupelně vč. Popraskaných obkladaček v ploše (jen si to představte!!!) Ale už jsme s rodinou neměli kde být takže se musím koukat na křivé stěny, zásuvky nedržící v sádrokartonu a jiné hrůzy. Hodinový manžel by se hodil na dodělání lišt a jiných detailů protože mě to v odfláknutém domě nebaví. Nejraději bych ho zapálil.
Jiří B.

Jako starší člověk říkám, že to co je ve článku se dalo zažít za socíku. Dnes řemeslníci chodí na čas, přezouvají se, sami zakryjí co je třeba a po sobě uklidí. Běžně chodí s vysavačem. A pokud nejsem trouba a předem si domluvím cenu nedochází ani k nemilým překvápkům. Navíc profíci většinou dělají svoji práci lépe než umím já a mají vše potřebné. A to díky životu v minulém režimu umím práce všeho druhu. Ovšem starými metodami a starými prostředky. Dnes je radost dívat se na možnosti, které řemeslníci mají.
Jan F.

Já zažil obkladače, který za 8.500 přes měsíc obkládal koupelnu a kuchyň. Při jeho spotřebě cigaret jsem nechápal, za co se stravuje.
Michal J.

Když si občas potřebuju udělat něco z oboru řemeslníků typu instalatér, zedník,... no prostě hodinový manžel, spočítám si že doma něco oměřím, cestou z práce na to někde koupím věci, někdy i na více místech, pak se do toho pustím a zjistím, že tady by to chtělo ještě něco na co jsem nepamatoval a prohrabuju domácí zásoby s nadějí, že to nebudu muset odložit na zítra. Pak to buď na první nebo teda na druhý pokus udělám jak jsem si představoval. Říkám si, že takový univerzální řemeslník, který takové činnosti dělá každou chvíli, materiál kupuje do zásoby a hromadu potřebných věcí má pro sichr sebou, mívá kvalitnější vybavení a jeho cenu bych si klidně mohl dovolit zaplatit, by možná nebyla špatná volba. Když ale potom vidím jak mi "řemeslníci" nainstalovali okna, která jsem si po nich musel dodělat, natřeli zábradlí kde zůstaly cákance jinou barvou, nebo jak mi teď záruční servis opravil notebook, kde po nich zůstaly ožvýkané nedotažené šroubky po nekvalitním šroubováku a dokonce jeden šroubek ztratili, říkám si, že mi bohatě stačí ti řemeslníci, kterým se nelze vyhnout, protože je objedná správa domu a nebo zaměstanavatel. Co si člověk doma udělá sám, na to se prostě může spolehnout. Nemám čas hledat mezi tou hromadou fachmanů, toho kvalitního a spolehlivého. Krom toho, chlap z vesnice si prostě většinu věcí udělá sám i proto, že to bylo zvykem u jeho táty, dědy a samozřejmě i sousedů. Češi už jsou prostě takoví. Považuju to ale za o moc lepší, než stav co jsem viděl na svých cestách do německa nebo anglie, kdy spousta věcí co by si čech opravil, se nejen že neopraví svépomocí, ale neopraví je ani řemeslník, protože ho nikdo nepozval.
Martin K.

V rámci rekonstrukce jsem zažila jen jednoho řemeslníka, kterého bych s klidným srdcem doporučila dál, byl to plynař. U práce používal hlavu, sám navrhnul lepší  řešení, přišel přesně na domluvený čas a cena byla velmi solidní. U ostatních profesí povětšinou katastrofa, jakmile zůstali 5 minut sami, lidová tvořivost propukla v plném rozsahu. Po elektrikáři jsme nakonec museli vykutat zapojení drátů pod omítkou, páč do lustru nešel proud. O tom, že vodaři do ytongu dělali drážky bouracím kladivem, čímž zlikvidovali i to, co mělo zůstat, ani nemluvím. Po celou dobu jsem si říkala, že jsem se měla hůř učit, mohla jsem být zedníkem a dnes už bych byla za vodou ;-)   
Marie J.

Také jsem měl zkušenost s filutou-řemeslníkem. Chlapík dostal skoro všechny peníze dopředu, nakoupil materiál a začal pracovat. Jednalo se o pokládku podlahy, cca 200m2 v mém domě. Nějak udělal něco přes polovinu a zmizel. Po mých telefonních urgencích mi sdělil, že si to mám dodělat sám a že mi dá slevu. Tak jsem ho poslal k čertu a dodělal si to sám. Po roce přišla faktura tohoto vykuka na doplatek zbylé nezaplacené částky, jako kdyby práci dokončil na 100%.
69crazy

Dělal jsem komplet rekonstrukci bytu...To byla panečku škola odhalování pokusů o podvůdky ze strany řemeslníků....Nejpikantnější na tom bylo, že až 4. firma byla ochotna ručit za kvalitu své práce, tzn. podepsat se pod konkrétní parametry a přijmout případné sankce za jejich nedodržení (např. rovinnost podlah, dodržení dokumentace, kvalita práce...). Zajímavá také byla korekce odhadu počtu odpracovaných člověk hodin o cca 20% po sdělení, že na stavbě bude denně přítomen stavební dozor...Otevřeně jsem na začátku deklaroval, že za velmi dobře odvedenou práci dostanou konkrétní pracovníci odměnu navíc a také ji dostávali. Nechtěl jsem za každou cenu co nejlevnější službu, ale kvalitně odvedenou práci, za kterou jsem byl ochoten platit. Vyskytl se jen jediný problém s elektrikáři, kteří něco zapojili v rozporu s dokumentací a odmítali to opravit. Ale nakonec pochopili, že peníze skutečně nedostanou dokud neodvedou smluvenou práci.
Neutrální Nick  

Já setkal s něčím podobným: řemeslník měl dodělat barák, a když pochopil, že tam jsou mraky práce a nedodělků a na zálohách už nic nedostane, tak prohlásil, že nemá kapacity, koupil si auto a zmizel. A myslel si, že to nechám plavat. Pak to šlo klasicky - upozornění, platební rozkaz a exekuce. Byl pak z toho dost nešťastnej, protože místo nějakých 250 tisíc musel s poplatky platit přes 400, plakal, že kvůli tomu potratila a pak se s ním rozešla přítelkyně, že měl otec infarkt, atd., ale prakticky už by to nešlo ani zastavit. Ve výsledku já měl za 3 roky peníze zpátky, on včetně rodiny zničený život.
xls







 
;